ript> مشاور حقوقی کیست و چه وظایفی دارد؟ – موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا | دفتر وکالت | موسسه بین المللی حقوقی موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا | دفتر وکالت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۲۹

مشاور حقوقی کیست و چه وظایفی دارد؟

مشاور حقوقی

این روزها رابطه های انسان ها و سازمان ها بیشتر از قبل پیچیده شده است. برای حل مشکلات سازمان ها، چه این سازمان ها دولتی باشند یا غیر دولتی همین طور شرکت های خصوصی نیاز مبرم به  مشاور حقوقی دارند. این به معنی قرار داد بستن با یک دفتر وکالت یا این چنین موارد نیست. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

مشاور حقوقی کیست؟

مشاور حقوقی با دانشی که به قوانین و اصول حقوقی دارد می تواند کمک شایانی به سازمان ها، ادارات و شرکت های خصوصی داشته باشد. مدیران و کسانی که صاحب نفع در آن سازمان می باشند با توجه به مسئولیت هایی که دارند با کمک مشاور می توانند تصمیمات درست تر و قانون مندتری بگیرند، در خیلی از تصمیم هایی که مدیران  اجرایی می گیرند اگر از قوانین حقوقی خبر نداشته باشند، ممکن است متحمل ضررهای جبران ناپذیری مادی و معنوی شوند.

این روزها در بیشتر شرکت ها و سازمان های بزرگ قسمت مهمی به نام مشاور حقوقی وجود دارد که  از یک یا چند تن از کارشناسان مشاور حقوقی تشکیل شده است. در ادامه برخی از وظایف و مهارت های مورد نیاز یک مشاور حقوقی بیان شده است:

مشاور حقوقی تلفنی

وظایف

۱-آماده کردن متن برای قرار دادهایی که شرکت ها یا سازمان ها در دست انعقاد دارند و این که به عنوان یک ناظر بر روال عقد آن قرار داد نظارت داشته باشند.

۲-قبل از شرکت کردن در هر نوع مناقصه یا مزایده ای مشاور حقوقی باید هم اطلاعات لازم را به مدیران ارشد ارائه دهد و هم این که امور حقوقی مربوط به آن ها را انجام دهد.

۳-در شرکت هایی که به صورت خصوصی اداره می شوند، انجام دادن کارهایی از قبیل ثبت و تغییر و تحول در ساختار جزو وضایف مشاور حقوقی می باشد.

۴-اگر شرکت یا سازمان در مرجعه قضایی به عنوان شاکی یا متهم پرونده ای دارد مشاور حقوقی باید اطلاعاتی برای دفاع از آن جمع آوری نماید.

۵-هر سازمان در مورد مالیات یکسری مسئولیت دارد که به موقع باید هشدارها و راهنمایی های مورد نیاز را از سوی یک مشاور حقوقی دریافت کند.

۶-مدیران و کارکنان نیاز به مشاوره از مشاور حقوقی دارند.

۷-یک مشاور حقوقی خوب باید نسبت به حقوق و مقررات مربوط به قانون تجارت، علامت تجاری و برند شرکت، طرح های شرکت، اساسنامه و مقررات و تغییرات هر یک از آن ها دانش کافی داشته و مسلط باشد.

۵مشاور حقوقی باید در مورد قوانین چک و سفته، تعهدات بانکی و الزامات آن ها دانش کافی داشته و در تمامی موارد مورد نیاز به سازمان کمک کند.

مشاور حقوقی رایگان

مهارت های یک مشاور حقوقی

۱-یک مشاور حقوقی خوب و حاذق باید به همه قوانین مرتبط حقوقی  آشنا باشد و در عین حال مسلط باشد.

۲- اتخاذ تصمیم درست و به موقع در شرایط مهم و حساس

۳-یک مشاور حقوقی خوب باید سخن ور خوبی باشد و این توانایی را داشته باشد که بتواند دیگران را متقاعد کند.

۴-اسناد و مدارک یک سازمان یا شرکت که به یک مشاور حقوقی سپرده می شوند بسیار با ارزش هستند. بنابراین مشاور حقوقی باید نسبت به آن ها امانت دار باشد.

۴-داشتن صداقت و تعهد

۶-مشاور حقوقی علاوه بر دانش حقوقی باید بتواند تخصص خود را در زمینه امور شرکت مربوطه به کار ببندد و در زمینه حقوقی مورد نیاز آن سازمان متبحر باشد.

۷-باید بتواند در شرایط مختلف قدرت تجزیه و تحلیل مناسب مسائل را داشته باشد.

۸-دانستن خیلی از نقاط ضعف و یا قدرت یک سازمان یا شرکت برای رقیبان در آن عرصه بسیار جالب توجه است، بنابراین مشاور حقوقی که از تمامی این موارد آگاه است باید نسبت به آن ها راز دار باش و اسرار سازمان را افشا نکند.

نکاتی درباره نوشتن چک:

فرض کنید می خواهید چکی را در تاریخ ۹۶/۱۱/۲۰برای ۵ روز بعد به تاریخ ۹۶/۱۱/۲۵ صادر نمایید،سعی شود که از خودکار مشکی و کاربن برعکس در پشت چک استفاده کنید.جوهر مشکی نسبت به زمان واکنش بهتری نشان میدهد و در صورت نیاز تاریخ صدور چک راحت تر مشخص میشود.

همچنین در قسمت تاریخ حروف تمام وارد کنید همچنین تاریخ را بصورت عددی نیز وارد نمایید

مبلغ را بصورت …(مقدار مورد نظر مثلا پانصد میلیون ریال ) و معادل نصف یا یک سوم یا یک چهارم مبلغی (مثلا :نصف یکصد و بیست میلیون تومان)

همچنین مبلغ را بصورت عدد وارد نمایید ،اگر اختلاف بین مبلغ عددی و حروفی باشد مبلغ حروفی مناط است.

*نکته:اگر در زیر امضا تاریخ زده شود و آن تاریخ با تاریخ سمت راست چک متفاوت باشد ،چک وصف کیفری اش را از دست می دهد.

تاریخ در ته چک برای چک های بلند مدت قابل شناسایی است و اگر اختلافی بین تاریخ چک و تاریخ ته چک باشد ،چک وصف کیفری خود را از دست میدهد.

باقی مطالب  در مورد نوشتن چک در  ویدئو زیر وجود دارد:

 

 

تفاوت وکیل با مشاور حقوقی

وکیل طی عقد وکالت از طرف سایر افراد برای انجام دادن برخی یا تمام کارهای آن فرد انتخاب می شود. میزان این مسئولیت توسط فرد مشخص می گردد. یک موکل می تواند حقیقی یا حقوقی باشد. بنابراین در طی عقد وکالت، یک نفر را به عنوان نایب برای انجام امور مورد نظر خود انتخاب می کنیم.

وکیل پایه یک تمامی امور مورد نظر را می تواند انجام می دهد و در تمامی دعاوی کیفری و حقوقی امکان برعهده گرفتن مسئولیت وکالت را داراست. در مقابل فردی که به عنوان وکیل از کانون وکلای دادگستری مدرک پروانه خود را دریافت می کند، به عنوان وکیل پایه ۲ محسوب می شود. این فرد می بایست به مدت دو سال زیر نظر یک وکیل ، فعالیت داشته و به اصطلاح کارآموزی انجام دهد تا بتواند پروانه وکالت خود را به پایه یک ارتقاء دهد.

همان طور که از نام یک مشاور حقوقی مشخص است، این فرد وظیفه ارائه مشاوره در بسیاری از کارهای حقوقی را بر عهده دارد. برای این منظور بعد از ارائه راهکارها به انجام امور مربوطه و مورد نیاز با توجه به صلاح دید کارفرما می پردازد.

  • در یک جلسه دادرسی یک وکیل می تواند از طرف موکل خود حضور داشته و وظیفه مذاکره را به جای او شخصا بر عهده بگیرد. از طرفی یک مشاور می تواند به عنوان یک نماینده در دادرسی ها حضور پیدا کند. قبل از شروع جلسه مدارک مورد نیاز را از مشتری خود دریافت کند، پرونده تشکیل دهد، در مواردی که نیاز است، فقط می تواند این مدارک و استدلال ها را به دادگاه ارائه دهد.
  • یکی از وظایف اصلی مشاوران حقوقی ارائه راهنمایی ها و مشاوره های حقوقی است. این راهنمایی ها هم می تواند به فرد و هم به یک سازمان و شرکت ارائه گردد. این راهنمایی ها و مشاوره ها می تواند در تمامی زمینه های تجاری و قرارداد ها و مذاکرات مرتبط با آن ها باشد. در این صورت افراد با آگاهی از جنبه های قانونی و حقوقی کار و فعالیت تجاری خود تصمیمات درست را اتخاذ می کنند. وکیل معمولا در مواردی به فرد مشاوره می دهد که جرم یا مشکلی ایجاد شده و برای بررسی جنبه های حقوقی و یا کیفری آن ها نیازمند راهنمایی هستیم. اما از طرفی این موارد به حدی گسترده است و از ظرایف قانونی برخوردار است که باید انجام این امور را نیز به خود او واگذار کنیم.
  • انجام تحقیقات مختلف هم وظیفه وکیل و هم در برخی موارد از وظایف یک مشاور است. یک مشاور در برخی از موارد می تواند بر مبنای درخواست مشتری خود به بررسی سوالات او بپردازد. او می تواند جنبه های حقوقی مشکل او را بررسی کرده و به ارائه مشاوره و راهکارهای مختلف در این زمینه بپردازد. این موارد معمولا در جنبه های تجاری و حقوقی یک موسسه، شرکت، سازمان و یا فرد مربوط می شود. تحقیقات قانونی یکی از وظایف مهم یک وکیل است. آن ها اطلاعات مربوط به پرونده و قوانین مرتبط به آن را مورد بررسی و تحقیق قرار می دهند. آن ها همچنین برای بررسی های بیشتر، معمولا پروندهای قبلی را نیز کنترل می کنند تا موارد مرتبط و مهم را استخراج کنند.
  • نوشتن و ارائه پیش نویس نامه های حقوقی در مورد انواع فعالیت ها و قراردادهای تجاری و … از وظایف مشاور است. آن ها همچنین می توانند نامه ها را به افراد مربوطه ارسال کنند. توافق نامه هایی که بین افراد و شرکت ها رد و بدل می شود توسط مشاور بررسی می گردد تا بهترین نتیجه و منفعت را برای سازمان و مشتری ها به دنبال داشته باشد.

چرا به مشاور حقوقی نیاز دارم؟

بیشتر مشاغل در بعضی از مواقع به مشاوره حقوقی نیاز دارند. برخی حتی ممکن است قبل از شروع تجارت به مشاوره نیاز داشته باشند.برای مثال ممکن است مشاوره  در شروع یک کسب و کار تازه تاسیس شده به کار گرفته شود. عاقلانه است که توافق نامه ای در این زمینه تهیه شود که توسط یک وکالت تنظیم شود.

یا ممکن است شما با کارمندانی که استخدام م یکنید قرار دادهای کاری ببندید و برای تنظیم این قرار داد شما نیاز له یک مشاور حقوقی و کیل دارید. مشاوره حقوقی اولیه می تواند برای موفقیت و ادامه رشد شغلی شما بسیار مهم باشد.

داشتن قراردادهای تفصیلی با کارمندان ، صاحبخانه ها ، تأمین کنندگان و مشتریان از ابتدا به این معنی است که در صورت بروز هرگونه مشاجره ، شما در موقعیت بسیار بهتری قرار دارید.مطمئناً همیشه می توانید پس از مشاجره به دنبال مشاوره حقوقی باشید اما بدون توافق نامه کتبی در  کار خود نماینده شما با کار بسیار سخت تری برای تلاش برای پیروزی در پرونده شما روبرو است. نه تنها این ، بلکه به زمان بیشتری نیاز دارد که برای شما  از نظر هزینه زمانبر خواهد بود

چگونه باید یک مشاور حقوقی انتخاب کنم؟

مانند انتخاب سایر تأمین کننده ها ، اغلب ایده خوبی است که در میان دوستان ، مخاطبین تجاری و کسانی که در همان صنعت هستند یا با مشکل ما درگیر هستندبخواهید تا ببینید که آیا آنها می توانند کسی را توصیه کنند. این کار اغلب می تواند خیلی بهتر از جستجوی آنلاین و استفاده از شخصی باشد که خیلی کم می شناسید .

شما همچنین باید نوع خدمات مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. شما ممکن است به دنبال مشاوره در یک حوزه خاص باشید ، در این صورت ممکن است برای یافتن یک مشاوره حقوقی ، تحقیقات بیشتری انجام دهید.