ript> بیانیه “موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا “در محکومیت اقدام تروریستی آمریکا – موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا | دفتر وکالت | موسسه بین المللی حقوقی موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا | دفتر وکالت امروز ۱۴۰۳/۰۱/۰۹

بیانیه “موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا “در محکومیت اقدام تروریستی آمریکا

بیانیه “موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا “در محکومیت اقدام تروریستی آمریکا

بسمه تعالی

موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا؛ در محکومیت اقدام تروریستی آمریکا در شهادت قهرمانان مبارزه با تروریسم بین‌المللی اعلام‌می دارند:
اقدامات غیرانسانی ایالت متحده آمریکا در تقویت تروریست های منافقین، تجهیز و تسلیح گروه های تروریستی و داعش علیه ملتهای غرب آسیا؛ که همه اینها نشانگر آن است که سردمداران آمریکا تروریسم نظامی و اقتصادی دولتی را علیه کشورهای هدف و در راستای منافع نامشروع خود و در پوشش حقوق به اصطلاح بشر و منافع ملی اقدام می کنند

سازوکار فعلی نظام بین الملل در برابر جنایت  دولت امریکا منفعل است و ایالات متحده امریکا با اطمینان از عدم مطالبه گری و پاسخگو نبودن در جامعه بین المللی باعث شده است، تا وحشیانه ترین اقدامات را علیه انسانیت و حاکمیت قانون به انجام برساند. اقدام نامشروع، غیرقانونی و ناجوانمردانه آمریکا علیه سردار سلیمانی و دیگر قهرمانان مبارزه با تروریسم بین المللی اقدامی در ضدیت با «انسانیت، آزادگی و حاکمیت قانون» و اقدامی در حمایت از تروریسم بین المللی است.

این اقدام جنایتکارانه آمریکا دشمنی آشکار با حقوق بین المللی و تمام توافق های بنیادین، از جمله منشور ملل متحد، و همچنین اصول بنیادین حقوق بین المللی(حاکمیت کشورها، استقلال سیاسی و حفظ صلح و امنیت بین المللی) می باشد. افزون بر آن، مفاد موافقت نامه امنیتی آمریکا با عراق مقرر می دارد که تمام عملیات نظامی نیروهای آمریکایی باید با موافقت دولت عراق و در هماهنگی کامل با دولت عراق باشد.

لذا در همین راستا ما حقوقدانان ایران اسلامی به طور قاطع می گوییم:

۱.اقدام امریکایی ها با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا در ترور شهیدسلیمانی و مقام نظامی کشور عراق و همراهان این دو شهید ،نامشروع و غیر قانونی و خلاف اصول حقوق بین الملل است و قواعد آمره بین المللی erga ones نقض شده است.

۲.این اقدام عجیب و محیرالعقول در تاریخ روابط بین الملل کم نظیر و شاید بی نظیر است و تا کنون دیده و شنیده نشده است که بالاترین مقامات سیاسی دستور رسمی ترور مقامات نظامی کشورهای دیگر را در کف خیابان و بدون موقعیت عملیات نظامیmilitary operation صادرنماید.قانون جنگل هم چنین نیست.

۳. منع توسل به زور:به دلالت بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد،هیچ کشوری حق ندارد در روابط بین الملل به زور متوسل شود.

۴.طبق منشور؛ تجاوز بهر شکل ممنوع است و برابر ماده ۵۱ دفاع مشروع در مقابل تجاوز حق قانونی کشور صدمه دیده است.

۵.رئیس جمهور آمریکا علنی و فاحش دستور ترور مقامات نظامی و شهروندان کشورهای ایران و عراق را صادر کرده است. بی گمان عملیات نظامی محسوب نمی شود.چون عملیات نظامی باید در موقعیت مخاصمه مسلحانه armed conflict situation واقع گردد.

۶.تمام اقدامات قضایی لازم و قاطع را برای محاکمه یا استرداد عاملان شهادت آزادمردان جبهه ضد تروریسم بین المللی اتخاذ نمایند.

۷. شورای امنیت ضمن احراز اقدام آمریکا به عنوان نقض صلح و امنیت بین المللی، اقدامات مقتضی را موجب ماده ۴۱ منشور و در صورت ضرورت بر اساس ماده ۴۲ اتخاذ نماید؛

۸.مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در صورت بی تمایلی یا ناتوانی شورای امنیت برای اتخاذ تصمیم، اقدام قاطع و موثری را اتخاذ نماید.

۹. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک کمیته حقیقت یاب و یک گزارشگر ویژه برای اعمال متخلفانه فرامرزی ایالات متحد آمریکا در این تشکیل دهد.

موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا، ضمن محکوم‌نمودن این اقدام، بار دیگر یادآور می‌شود که این اقدامات تروریستی قبل از هرچیز متأثر از نگاه دوگانه به پدیده تروریسم و سکوت کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم است و از این حیث ایران اسلامی به صورت دوجانبه قربانی تروریسم شده است.

موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا، صریحااعلام می دارد: که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بویژه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیوسته در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط‍‌گرایی در منطقه می باشند، طبق حقوق و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مصمم هستند تا با قدرت تمام مسیر شهید سرلشکر قاسم سلیمانی در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را تا ریشه‌کنی کامل آنها ادامه دهند.
موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا