ript> سئوال درباره سفته – موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا | دفتر وکالت | موسسه بین المللی حقوقی موسسه بین المللی حقوقدانان آسیا | دفتر وکالت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۲۹

سئوال درباره سفته

سئوال درباره سفته


Project Description

ســـوال شرکتی که من در انجا مشغول کار هستم برای تمدید قرارداد درخواست سفته نموده است.

 

دلیل اخذ سفته را اطمینان از عدم ترک ناگهانی کار توسط کارکنان اعلام کرده اند. اما حاضر به درج این مطلب در سفته، صدور رسید بابت این مطلب و درج مبلغ سفته در قرارداد نیستند و فقط عبارت “جهت تضمین حسن انجام کار” در سفته ها ذکر گردیده است. با توجه به سابقه این امر که شرکت در پرداخت صحیح سنوات و امتیازات هنگام تسویه استنکاف ورزیده است این ظن وجود دارد که سفته ها بابت جلوگیری از شکایت گرفته می شود. ایا راهکاری وجود دارد که از سو استفاده احتمالی شرکت سو استفاده نمود؟ عدم درج تاریخ صریح(مثلا پایان قرارداد کار) در اعتبار سفته تاثیری دارد؟

 

پاســـخ اگر در سفته قید گردد که بابت حسن انجام کار است درو اقع همین مطلب کافی است و اگر کوتاهی یا خسارت از جانب شما به شرکت وارد شود می توانید نسبت به اخذ و دریافت مبلغ سفته ها اقدام نمایند البته می بایست اثبات نمایند که شما مسبب خسارت بوده اید. و بیشتر شرکتها به دلیل همین مطلب(ایجاد ضرر و زیان و خسارت) اقدام به اخذ سفته یا چک از کارکنان می نمایند.

 

ســـوال من ۱۵ میلیون تومان سفته از کسی گرفتم که تاریخ سر رسید ندارد آیا من می توانم به دادگاه مراجعه کنم و به چه شکل است؟

 

پاســـخ بله میتوانید شخصا با پرکردن سفته و زدن تاریخ در روز تقدیم دادخواست اقدام به طرح دعوا نمایید باید به دادگاه حقوقی مراجعه وباتقدیم دادخواست وابطال تمبر که مبلغ قابل توجهی است ودرخواست اجرای قرارتامین خواسته درصورتی که اموالی از خوانده سراغ داشته باشید اموال خوانده دعوا راتوقیف نمایید.

 

ســـوال نحوه پر کردن گزینه های سفته را توضیح دهید و اینکه ضمانت در کجای سفته میبایست قید شود؟

 

پاســـخ در سفته می بایست نام متعهد و متعهدله (طلبکار) و مبلغ مورد تعهد با امضای متعهد درج شود. ضمانت با قید عنوان ضمانت می تواند رو یا پشت سفته امضا شود.

 

ســـوال بنده قصد استخدام در شرکتی خصوصی را دارم.

 

این شرکت به عنوان حسن انجام کار، سفته ای با مبلغ مشخص از بنده درخواست کرده اند. سوالات بنده به شرح زیر است:

 

روش جلوگیری از سواستفاده از این سفته چیست؟

 

 در چه صورت مبلغ سفته به صور مختلف نظیر تصاعدی مشخص افزایش می یابد؟(بنده در جایی مشاهده کردم که گفته شده در صورت امضای صادر کننده ظهر سفته ، فردی که سفته در حواله وی می باشد می تواند با ارائه سفته ظهر امضا شده صادر کننده و درخواست کتبی به وزارت دارایی، درخواست افزایش میزان سفته را اعلام کند.)

 

 در صورت ظهر نویسی سفته و همچنین ذکر سریال سفته در قرارداد فی مابین، می شود از سواستفاده از این چک جلوگیری کرد؟

 

آیا کارفرما می تواند بدون دلیل و با دلیل ساختگی مبنی بر عدم حسن انجام کار، این سفته را نقد کند؟

 

پاســـخ درمرحله اول بهتر است که از دادن سفته خودداری نمایید اگر مجبور شدید حتماً در قرارداد قید نمایید که بابت تضمین حسن انجام کار است و یک رسید هم از کارفرما دریافت نمایید که سفته ها را بابت حسن انجام کار و تضمین داده اید و از سفته ها و شماره و مبلغ آن کپی بگیرید و نزد خود نگهدارید که اگر مشکلی پیش آمد بتوانید این مدارک را ارائه دهید و درمورد سوال دوم بله با درخواست کتبی و اگر صادر کننده پشت سفته ها را امضا کرده باشد می توان تا هر میزان از وزارت دارایی افزایش آنرا تقاضا نمود و در مورد سوال سوم نیز باید کارفرما ثابت کند که شما کارتان را به نحو احسن انجام نداده و موارد ذکر شده در قرارداد را رعایت ننموده اید و درمورد اینکه مبلغ سفته را نتوان بیشتر کرد سعی کنید پشت سفته را امضا ننمایید.

 

ســـوال در مورد سفته و پیگیری نمودن آن سوال داشتم؟

 

پاســـخ شمامی توانید تحت عنوان مطالبه ی وجه سفته به طرفیت صادرکننده و در صورت  انتقال سفته به شما از طریق ظهرنویسی، علیه صادرکننده و ظهرنویسان به صورت تضامنی، اقامه ی دعوی نمایید. چنانچه ظرف مهلت ده روز از تاریخ سررسید، اقدام به واخواست سفته نموده باشید، قبول دعوای شما علیه ظهرنویسان منوط به اقامه ی دعوا ظرف مهلت یک سال از تاریخ اعتراض خواهد بود.

 

ســـوال ۲ ماه پیش یکی از طلبکارانم که از بنده سفته در اختیار داشت با مراجعه به مراجع قضایی از اینجانب تحت عنوان کلاهبرداری شکایت نمود. در برگه شکایت عنوان شده بود عدم حضور سبب جلب شما خواهد شد. بنده در آن مورخ در دادگاه حضور نیافته و بعد از یک ماه از شکایت با پرداخت طلب ایشان از وی رضایت محضری اخذ نمودم. میخواستم آگاه شوم در حال حاضر وضعیت آن شکایت به کجا میرسد؟ آیا در صورتی که شاکی اقدامی در جهت باز پس گیری شکایت (از مراجع قانونی)ننماید با وجود رضایت در در دفتر اسناد رسمی، به عنوان پیشنه برایم ثبت می گردد؟

 

پاســـخ اگر در مرحله دادسرا منجر به صدور قرار موقوفی تعقیب شده باشد شما دارای عدم سوپیشینه هستید.

 

ســـوال از شخصی مقداری سفته به ارزش سی میلیون دارم قولنامه ای راجع به معامله ای هم دارم راهنمایی کنید چگونه می تونم سفته هارو نقد کنم ایا می شه طرفو زندونی کرد؟

 

پاســـخ اگر وجه سند در موعد مقرر پرداخت نشود میتوانید برای طرح دعوا اقدام نمائید.

 

ســـوال آیا برای اقدام حقوقی علیه صادر کننده و ضامنین سفته که پشت سفته را امضا نموده اند سفته را باید واخواست نمود؟

 

پاســـخ نسبت به ضامنین وظهرنویس حتما مواعد قانونی و واخواست باید رعایت گردد.

 

ســـوال من بابت بخشی از طلبم تعدادی سفته بدون تاریخ از بدهکار گرفته‌ام که در برخی از آنها مورد بدهی ذکر شده است. طبق یک توافق کتبی که در آن‌ ذکری از سفته به میان نیامده است، وی متعهد شده که بدهی را به شکل اقساط ماهانه بپردازد. پرداخت اقساط تا دو سال دیگر طول می‌کشد. اما یک سال قبل وی و دو تن از بستگانش در جلسه‌ای به من وعده شفاهی دادند که کل سفته‌ها را ظرف شش ماه تسویه کنند. در حال حاضر وی و بستگانش منکر وعده خود هستند و پرداخت اقساط را هم متوقف کرده‌اند.

 

من برای وصول طلبم به شورای حل اختلاف مراجعه کرده‌ام و کل سفته‌ها را تاریخ زدم و به اجرا گذاشتم و مدعی خسارت نیز هستم. وی در اولین جلسه حاضر نشده و من منتظر دومین جلسه هستم. اگر قاضی وی را محکوم کند، آیا محکوم به تسویه یک جای کل بدهی می‌شود یا حکم بر ادامه اقساط خواهد داد که به ضرر من خواهد بود؟ بهترین ادعا برای وصول طلبم چیست؟ با توجه به تردد مکرر به شهرستان برای پی گیری شکایت تا چه مقدار می‌توانم ادعای خسارت کنم؟

 

پاســـخ در مورد دیونی که موعد آن رسیده یا منقضی شده به طور یکجا و دیونی که موعد پرداخت آن نرسیده سر موعد پرداخت می شود.

 

ســـوال ایا اگه طرف پول نداشته باشه بده برای سفته میشه زندونیش کرد؟

 

پاســـخ بله. منتهی با توجه به اینکه اصل بر اعسار مدیون است، تا زمانی که تمکن مالی مدیون از سوی شخص طلبکار ثابت و احراز نگردد، نمی توان در مورد وی اعمال ماده ی۲ نمود.

 

ســـوال یک شرکت بازاریابی ِ پخش مواد غذایی مثل کیک و کلوچه و بعد از ۳ روز از بنده تقاضای ۳ میلیون تومان سفته و کارت ملی کرده است.در ابتدای حضور بنده همچین چیزی مطرح نشده بود و با توجه به اینکه وظیفه بنده تماس با مشتریان و شماره های مختلف و اتفاقی برای بازاریابی است ، آیا گرفتن ۳ میلیون تومان سفته منطقی است؟اگر کارفرما قبول نکرد ، با توجه به اینکه چیزی از سفته و تبعات آن نمیدانم چگونه میتوانم سفته را پر کنم تا از سوء استفاده جلوگیری شود؟همچون تضمین حسن انجام کار و گرفتن رسید بابت آن از کارفرما و و نکاتی از این دست و اینکه چه چیزهایی را ذکر کنم؟

 

پاســـخ امضا سفته به منزله قبول بدهی است مگر قید شود بابت ضمانت فلذا شما باید در سفته بابت ضمانت حسن انجام کار را ذکر نمایید یا در قرار داد کار قید شود که سفته شمار.بابت ضمانت اخذ شد. در اینصورت سفته فقط در زمان تخلف شما البته پس از اثبات قابل وصول است.